Šodien, 1. februārī Latvijā darbību sāk depozīta sistēma dzērienu iepakojumiem. Depozīta sistēmas ieviesējs SIA “Depozīta iepakojuma operators” skaidro, ka no 1. februāra tukšos depozīta iepakojumus varēs nodot 1350 depozīta punktos visā Latvijā. 736 depozīta punkti būs automatizēti, un tajos depozīta iepakojumu varēs nodot taromātos. Depozīta sistēmas darbības sākumā plānoti arī 614 manuālie pieņemšanas punkti, kuros iepakojumu pieņems veikala pārdevējs. Būtiski, ka depozīta punktu skaits 2022. gadā turpinās palielināties – jau šobrīd uzstādīti 836 taromāti, no kuriem 736 ir darba gatavībā. Februāra laikā plānots uzstādīt vēl 130 taromātus, bet līdz 1. maijam papildus 70 taromātus, tādējādi kopējam taromātu skaitam pārsniedzot 1000.
Līdz 1. augustam būs pārejas periods, kurā varēs tirgot dzērienus gan depozīta iepakojumos, gan izpārdot dzērienus iepriekšējā iepakojumā. Tādējādi tirdzniecības vietās šajā laikā dzērieni iepakojumos, ka nav nododami depozītā, būs par 10 eiro centiem lētāki nekā dzērieni depozītā nododamā iepakojumā. 10 centi ir summa, ko pircējs varēs saņemt atpakaļ par dzēriena iepakojumu, kas ir paredzēts nodošanai depozītā un būs atpazīstams pēc īpašām pazīšanās zīmēm. Tiek prognozēts, ka pārejas perioda beigās (31.07.2022.) kopējais depozīta punktu skaits sasniegs vairāk nekā 1500 punktus. Tukšos depozīta iepakojumus varēs atgriezt jebkurā depozīta punktā neatkarīgi no tā, kurā tirdzniecības vietā konkrētais depozīta iepakojums ir iegādāts.
Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācijas padomes priekšsēdētāja Ināra Šure informē, ka līdz 1. februārim depozīta sistēmas reģistrā ir piereģistrēti 1450 depozīta produktu iepakojumi, tātad 1450 dažādu dzērienu, kas marķēti ar depozīta uzlīmi un kurus varēs nodot taromātos. Līgumi par depozīta iepakojuma apsaimniekošanu un laišanu tirgū ir parakstīti ar vairāk nekā 150 depozīta iepakotājiem, kopā nosedzot 97% no depozīta sistēmā nododamo iepakojumu tirgus. “Patērētājiem ir jāņem vērā, ka ražotājiem vispirms ir jāiztirgo noliktavas ar veco iepakojumu. No ražotāju puses esam nodrošinājuši, ka februāra laikā apmēram 30% dzērienu iepakojumu, kas tiks piegādāti veikaliem, būs marķēti ar depozīta zīmi. Ja runājam par pirmajām dienām pēc sistēmas ieviešanas, ražotāju spēkos nav ietekmēt, ja tirgotājs piegādi atsaka, jo vēlas vispirms iztirgot lētākos krājumus ar veco iepakojumu. Arī ražotājiem ir svarīgs noteiktais pārejas periods, lai pakāpeniski iztukšotu noliktavas ar līdz šim saražoto produkciju, ko soli pa solim aizstājam ar jaunā marķējuma preci. Gan lielāki, gan mazāki ražotāji jau saražojuši dzērienus ar depozīta zīmi – ja pircējs šodien iegādājas tādu preci, tad šo pudeli jau šodien varēs nodot taromātos,” saka I.Šure. Plašāk lasāms portāla db.lv publikācijā šeit.
Avots: db.lv 2022. gada 1. februāris